STATUT PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNEGO IM. MATKI ANNY KAWOREK
W JEDLICZU
Jedlicze, 2017
Rozdział 1
Nazwa i typ Przedszkola
§ 1
-
Przedszkole
Niepubliczne im. Matki Anny Kaworek w Jedliczu, zwane dalej
„Przedszkolem”, jest Przedszkolem katolickim, które swoje zadania realizuje w oparciu
o zasady wiary rzymskokatolickiej. - Nazwa Przedszkola używana jest w pełnym brzmieniu.
-
Siedziba
Przedszkola znajduje się w Jedliczu przy ul. Tokarskich 1 w budynku
stanowiącym własność Parafii Rzymskokatolickiej pw. Św. Antoniego w Jedliczu - Przedszkole używa pieczęci koloru czerwonego w brzmieniu:
PRZEDSZKOLE NIEPUBLICZNE
im. Matki Anny Kaworek
ul. Tokarskich 1, 38-460 Jedlicze
tel. 797 907 036
REGON: 180907111, NIP: 684-22-06-053
-
Osobą
prowadzącą Przedszkole jest Zgromadzenie Sióstr Świętego
Michała Archanioła
z siedzibą w Miejscu Piastowym, ul. ks. Bronisława Markiewicza 22, województwo
podkarpackie. -
Organem
sprawującym nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem jest Podkarpacki
Kurator Oświaty.
§ 2
Ilekroć w statucie jest mowa o:
-
Dyrektorze
– należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola Niepublicznego
im. Matki Anny Kaworek w Jedliczu; - nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w Przedszkolu Niepublicznym im. Matki Anny Kaworek w Jedliczu;
-
dzieciach
– należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Przedszkola
Niepublicznego im. Matki Anny Kaworek w Jedliczu; - rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
-
Osobie
prowadzącej – należy przez to rozumieć Zgromadzenie Sióstr
Świętego Michała Archanioła z siedzibą w Miejscu Piastowym, ul.
ks. Bronisława Markiewicza 22,
województwo podkarpackie; - Organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Podkarpackiego Kuratora Oświaty.
Rozdział 2
Cele i zadania Przedszkola
§ 3
-
Celem wychowania przedszkolnego
jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to
realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania –
uczenia się,
co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji. - Do zadań Przedszkola należy:
-
wspieranie wielokierunkowej
aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających
nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym
i poznawczym obszarze jego rozwoju; -
tworzenie warunków
umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę
i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa; -
wspieranie aktywności dziecka
podnoszącej poziom integracji sensorycznej
i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych; - zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
-
wspieranie samodzielnej
dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych
do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń
i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań; - wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
-
tworzenie sytuacji sprzyjających
rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących
do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym
bezpieczeństwo w ruchu drogowym; -
przygotowywanie do rozumienia
emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie
o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji,
pojawiających się w Przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci; -
tworzenie sytuacji edukacyjnych
budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną,
w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy,
zachowania,
ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki; -
tworzenie warunków
pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację
otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających
poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego,
adekwatnych do etapu rozwoju dziecka; -
tworzenie warunków
umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów
techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i
podejmowania
intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy; -
współdziałanie z rodzicami,
różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami,
uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka; -
kreowanie, wspólne z
wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez
dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest
rodzina, grupa
w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań
wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju; - systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
-
systematyczne wspieranie rozwoju
mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące
do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole; - organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej;
-
tworzenie sytuacji edukacyjnych
sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka
językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
§ 4
1.
Inspiracją w zakresie celów i zadań wychowania przedszkolnego jest
koncepcja
pedagogiczna bł. Bronisława Markiewicza, której
realizacja stanowi istotny wymiar tradycji wychowawczej Zgromadzenia
Sióstr Świętego Michała Archanioła. Wraz z podstawą
programową
wychowania przedszkolnego stanowi ona podstawę opracowania koncepcji
pracy Przedszkola.
2. Przedszkole realizuje zadania w duchu wartości i zasad katolickich z uwzględnieniem wieku dziecka i jego potrzeb rozwojowych:
1) kształtuje właściwy obraz Boga;
2) uwrażliwia na miłość Boga, na Jego dobroć, miłosierdzie i przebaczenie, kształtuje postawę uwielbienia Boga;
3) kształtuje świadomość nieustannej obecności Anioła Stróża;
4) wdraża do codziennej modlitwy i czynnego uczestnictwa we Mszy świętej;
5) pomaga odkrywać siebie, drugiego człowieka i otaczający świat jako dar od Boga;
6) wyrabia szacunek wobec siebie i drugiego człowieka;
7) pomaga w rozwoju psycho-fizyczno-duchowym;
8) uczy miłości do Ojczyzny;
9) umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, językowej
i religijnej;
10)pomaga
poznawać tradycje związane z kościelnymi uroczystościami i
świętami
oraz świętami narodowymi.
§ 5
-
Przedszkole
w miarę możliwości udziela dzieciom, rodzicom i nauczycielom
pomocy
psychologiczno-pedagogicznej. - Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej odbywa się we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny.
-
Korzystanie
z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu jest dobrowolne
i nieodpłatne. - Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w Przedszkolu organizuje Dyrektor.
-
Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku polega na
rozpoznawaniu
i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz
rozpoznawaniu indywidulanych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników
środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w Przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzaniu warunków jego aktywnego i pełnego
uczestnictwa w życiu Przedszkola. -
Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna udzielana w Przedszkolu rodzicom dzieci
i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych
w celu zwiększenia efektywności pomocy udzielanej dzieciom. -
Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna w Przedszkolu jest udzielana w trakcie
bieżącej pracy z dzieckiem, przez zintegrowane działanie
nauczycieli, rodziców i specjalistów
oraz w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń dla nauczycieli i rodziców.
§ 6
-
Przedszkole
może organizować opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi (jeżeli
takie
zostaną przyjęte do przedszkola) poprzez zapewnienie:
- realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
- sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych w miarę możliwości Przedszkola;
-
opracowanie
indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego,
uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu; - zintegrowanie działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dziećmi;
- wsparcie rodziców;
- kształtowanie pozytywnej postawy wychowanków wobec dzieci niepełnosprawnych.
§ 7
- Zadania Przedszkola są realizowane z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
- W Przedszkolu przestrzega się następujących zasad:
- wszystkie zajęcia prowadzone są pod nadzorem nauczyciela;
- dziecko nie może pozostawać bez opieki nauczyciela lub pomocy wychowawczej;
-
podczas
spacerów poza terenem Przedszkola opiekę nad grupą sprawuje dwóch
opiekunów; - w czasie wycieczek opiekę nad grupą od 10 do 15 dzieci sprawuje jedna osoba;
- sprzęt, z którego korzystają dzieci, jest sprawny i bezpieczny;
- gorące posiłki są spożywane wyłącznie w jadalni.
- Przedszkole dba o zdrowie dzieci poprzez:
- wdrażanie do dbałości o higienę osobistą;
- przestrzeganie przepisów w zakresie higieny i bezpieczeństwa;
- zachowanie właściwych proporcji między nauką i zabawą;
- respektowanie stosowania odżywiania wynikającego ze stanu zdrowia dziecka, w tym stosowanej diety.
- W sytuacjach pogorszenia się stanu zdrowia dziecka nauczyciel lub Dyrektor informuje rodziców o jego stanie zdrowia, a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z Przedszkola.
-
W
sytuacjach nagłych zagrażających zdrowiu i życiu dziecka wzywane
jest Pogotowie
ratunkowe z równoczesnym poinformowaniem rodziców. - W Przedszkolu nie stosuje się żadnych zabiegów leczniczych.
- W zakresie promocji i ochrony zdrowia Przedszkole:
- współpracuje z rodzicami w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia dzieci;
- w realizowanych programach uwzględnia treści dotyczące dbałości o zdrowie i higienę.
Rozdział 3
Organy Przedszkola
§ 8
Organami Przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola;
- Rada Pedagogiczna.
§ 9
-
Stanowisko Dyrektora Przedszkola
powierza Osoba prowadząca reprezentowana
przez Przełożoną Generalną Zgromadzenia Sióstr Świętego Michała Archanioła. -
Przedszkolem kieruje Dyrektor,
który jest jego przedstawicielem na zewnątrz,
przełożonym służbowym wszystkich pracowników Przedszkola oraz przewodniczącym Rady Pedagogicznej. - Dyrektor Przedszkola w szczególności:
- kieruje działalnością Przedszkola i reprezentuje go na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
-
sprawuje opiekę nad dziećmi
oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju
psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne; -
realizuje uchwały Rady
Pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji
stanowiących; -
dysponuje środkami finansowymi
Przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich
prawidłowe wykorzystanie; - wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole;
- współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
-
stwarza warunki do działania w
Przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych
organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
Przedszkola; - wydaje decyzje administracyjne w sprawie:
-
skreślenia dziecka z listy
dzieci Przedszkola, jeżeli nie podlega obowiązkowi
rocznego przygotowania przedszkolnego, - nadania stopniu awansu nauczyciela kontraktowego;
- dokonuje oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu.
-
Dyrektor jest kierownikiem
zakładu pracy dla zatrudnionych w Przedszkolu nauczycieli
i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje
w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Przedszkola;
-
przyznawania nagród oraz
wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym
pracownikom Przedszkola. - Dyrektor Przedszkola odpowiedzialny jest w szczególności za:
- wychowawczo – dydaktyczny poziom Przedszkola;
- realizację zadań zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej, podjętymi w ramach ich kompetencji stanowiących oraz zarządzeniami organów nadzorujących Przedszkole;
- tworzenie warunków do rozwijania samodzielnej pracy dzieci;
-
zapewnienie pomocy nauczycielom
w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu
zawodowym; - zapewnienie w miarę możliwości odpowiednich warunków do pracy.
- Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną i rodzicami.
-
Dyrektor jest obowiązany
powiadomić do 30 września dyrektora szkoły podstawowej,
w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku rocznego
przygotowania przedszkolnego oraz o zmianach w tym zakresie. -
Dyrektor, po zasięgnięciu
opinii Rady Pedagogicznej, dopuszcza do użytku zaproponowany przez
nauczyciela program wychowania przedszkolnego wpisując go do
zestawu
programów wychowania przedszkolnego. - Dyrektor na czas swojej nieobecności wyznacza na piśmie nauczyciela, który przejmuje odpowiedzialność za Przedszkole.
§ 10
-
W
Przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym
organem Przedszkola
w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. -
W
skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor i wszyscy nauczyciele
zatrudnieni
w Przedszkolu. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem
doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form
działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Przedszkola. - Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Przedszkola.
-
Zebrania
Rady Pedagogicznejsą organizowane przed rozpoczęciem
roku szkolnego,
po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczychoraz w miarę bieżących
potrzeb. -
Przewodniczący
prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest
odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z „Regulaminem działalności Rady Pedagogicznej”. - Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy Przedszkola;
- ustalanie regulaminu swojej działalności.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy Przedszkola;
- organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli;
-
propozycje
Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; - dopuszczenie do użytku w Przedszkolu programu wychowania przedszkolnego.
8.
Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością
głosów w obecności
co najmniej połowy jej członków.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
§ 11
- Organy Przedszkola działają w ramach swoich kompetencji określonych prawem.
-
Współpraca
organów ma służyć dobru wspólnemu, którym jest Przedszkole
oraz dobru dzieci, ich rodzin i pracowników. Wzajemne relacje
powinny być oparte na szacunku
i stanowić przykład dla dzieci i ich rodziców. - Spory między organami rozstrzyga, w zależności od przedmiotu sporu, Osoba prowadząca lub Organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
Rozdział 4
Organizacja Przedszkola
§ 12
-
Przedszkole
pracuje cały rok szkolny z wyjątkiem okresu wyznaczonego
przez Osobę
prowadzącą Przedszkole. - W pracy Przedszkola obowiązują następujące przerwy:
- 24 grudzień – Wigilia Bożego Narodzenia;
- 31 grudzień;
-
jeden
tydzień ferii zimowych – prace porządkowe w Przedszkolu, dni
formacyjne
dla personelu Przedszkola; - Wielki Czwartek;
- Wielki Piątek;
- ustalony okres w czasie lipiec-sierpień – dyżur wakacyjny;
- dni ustalone w porozumieniu z rodzicami.
- Rodzice informowani są o terminach przerw na początku roku szkolnego.
-
W
okresie przerwy w pracy Przedszkola dzieci mają prawo
uczęszczania do innego
przedszkola. - Przedszkole jest czynne w godzinach od 6:30 do 15:30 od poniedziałku do piątku.
- Dzienny czas pracy Przedszkola wynosi 9 godzin.
-
Dyrektor
opracowuje na każdy rok szkolny arkusz organizacji
Przedszkola, w którym
określa w szczególności:
- liczbę oddziałów;
- liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach;
- tygodniowy wymiar zajęć religii;
- czas pracy Przedszkola;
- liczbę pracowników ogółem;
-
liczbę
nauczycieli wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego
i kwalifikacjach oraz liczbę godzin pracy; - liczbę pracowników administracji i obsługi;
- formę zatrudnienia;
- terminy przerw w pracy Przedszkola.
- Arkusz organizacji Przedszkola zatwierdza Osoba prowadząca.
-
Organizację
pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony
przez Dyrektora
z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny, nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci. -
Na
podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel lub
nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem,
ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia,
z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
§ 13
-
Godzina
prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i
opieki
w Przedszkolu trwa 60 minut. -
Czas
prowadzonych w Przedszkolu zajęć powinien być dostosowany do
możliwości
rozwojowych dzieci:
- z dziećmi w wieku 3 – 4 lat – około 15 minut;
- z dziećmi w wieku 5 – 6 lat – około 30 minut.
§ 14
-
Podstawową
jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział obejmujący
dzieci
w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień. - Liczba dzieci w oddziale wynosi nie więcej niż 25.
- W Przedszkolu są dwa oddziały.
§ 15
-
Do
realizacji zadań statutowych Przedszkole posiada:
- dwie sale zabaw;
- jadalnię;
- łazienkę;
- kuchnię i magazyny;
- dostęp do kaplicy.
- Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego z odpowiednio dobranymi urządzeniami.
- Przedszkole w miarę możliwości zapewnia odpowiednie wyposażenie w sprzęt i pomoce dydaktyczne.
§ 16
-
Rodzice
dziecka mają obowiązek osobistego przyprowadzania i odbierania
dziecka
z Przedszkola z zastrzeżeniem ust. 2. Opiekę na dzieckiem w drodze do Przedszkola
i z Przedszkola sprawują rodzice. -
Rodzice
mogą upoważnić pełnoletnią osobę do odbioru dziecka z
Przedszkola.
Upoważnienie powinno zawierać: imię i nazwisko osoby upoważnionej, serię i numer
dowodu tożsamości oraz własnoręczny podpis rodzica. Jednorazowe upoważnienia
przechowuje się w dokumentacji Przedszkola przez tydzień. -
W
szczególnym przypadku rodzice mogą upoważnić do odbioru dziecka
osobę,
która ukończyła 13 lat, o ile droga do domu nie jest drogą publiczną. - Rodzice lub osoba upoważniona powinna przyprowadzić dziecko do sali i oddać pod opiekę nauczyciela.
-
Nauczyciel ma prawo odmówić
wydania dziecka osobie, która ze względu na swój stan
(np. nietrzeźwość) stanowi zagrożenie dla jego bezpieczeństwa. -
Rodzice
mają obowiązek odebrania dziecka z przedszkola do godziny jego
zamknięcia.
W przypadku, gdy rodzice lub osoba upoważniona nie odbiera dziecka z Przedszkola, dziecko pozostaje pod opieką nauczyciela lub innej osoby wyznaczonej przez Dyrektora nie dłużej jak do jednej godziny od zakończenia pracy Przedszkola. - Przedszkole podejmuje działania związane z kontaktowaniem się z rodzicami lub osobami upoważnionymi, które nie odebrały dziecka z Przedszkola. Nauczyciel o nieodebraniu dziecka w terminie zawiadamia Dyrektora.
-
W
przypadku nieodebrania dziecka z Przedszkola przez rodziców po
upływie czasu,
o którym mowa w ust. 6, oraz niemożnością skontaktowania się z nimi bądź osobami
upoważnionymi Dyrektor lub nauczyciel podejmie decyzję o wezwaniu Policji. -
Żądanie jednego z rodziców
dotyczące nie wydawania dziecka z Przedszkola drugiemu
z rodziców może być respektowane wyłącznie w wypadku poparcia tego żądania
stosownym orzeczeniem sądowym.
§ 17
- Zasady odpłatności za pobyt dzieci w Przedszkolu i korzystanie z wyżywienia ustala Osoba prowadząca.
- Przedszkole pobiera opłatę miesięczną tzw. czesne, która w zależności od potrzeb może być przekazana na remonty, utrzymanie lokalu, zakup sprzętu, utrzymanie kuchni, dopłatę do pensji pracowników itp.
-
Rodzice ponoszą odpłatność
za zakup żywności służącej do przygotowania trzech
posiłków: śniadania, obiadu i podwieczorku. - Wysokość opłat za wyżywienie w Przedszkolu ustalana jest przez Dyrektora Przedszkola w porozumieniu z Osobą prowadzącą.
- W przypadku usprawiedliwionej przez rodziców nieobecności dziecka Przedszkole zwraca dzienną stawkę żywieniową pomnożoną przez liczbę dni nieobecnych.
- Opłaty za pobyt dziecka w Przedszkolu pobierane są z góry do 10 dnia każdego miesiąca.
- Zajęcia dodatkowe w całości finansowane są przez rodziców.
-
Wobec rodzin znajdujących się
w trudnej sytuacji materialnej mogą być stosowane ulgi
i zwolnienia z odpłatności (okresowe lub stałe). -
O udzielaniu ulgi lub zwolnienia
z odpłatności decyduje Dyrektor Przedszkola
na podstawie prośby rodziców przedstawionej na piśmie. - W przypadku uczęszczania do Przedszkola rodzeństwa czesne są zmniejszone o 50 %.
-
Przedszkole organizuje
ubezpieczenie dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków
na koszt i za zgodą rodziców. - Na początku roku szkolnego rodzice wnoszą jednorazową wpłatę na wyprawkę dziecka.
Rozdział 5
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
§ 18
- W Przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola.
- Zasady zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników Przedszkola regulują przepisy Kodeksu Pracy.
- Nauczycieli oraz innych pracowników zatrudnia Dyrektor, biorąc pod uwagę charakter Przedszkola.
- W Przedszkolu są zatrudniani katolicy – osoby wierzące i praktykujące, które prezentują chrześcijański model życia i dają wzór postępowania zgodny z misją Przedszkola.
-
Cele
i zadania statutowe Przedszkola pozostają w bezpośrednim związku
z religią
rzymskokatolicką. - Wiara i etos religii katolickiej stanowią podstawę wychowania i nauczania dzieci.
-
Dyrektor
Przedszkola w zatrudnianiu nauczycieli, a także innych pracowników,
zobowiązany jest dobierać osoby, które będą mogły utożsamiać się z misją Przedszkola – przez pracę i przykład życia w Przedszkolu i poza nim oraz realizować zadania edukacyjne
zgodnie z etosem Przedszkola zapisanym w Statucie. -
Kryterium
zapisane w ust. 7 obowiązuje odpowiednio przy ocenianiu pracy
nauczyciela
w związku z art. 6 Karty Nauczyciela. -
Do
pracowników pedagogicznych zatrudnionych w Przedszkolu mają
zastosowanie
przepisy Ustawy Karta Nauczyciela w zakresie określonym w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 listopada 2002 roku w sprawie szczegółowego
zakresu uprawnień i obowiązków nauczycieli i wychowawców zatrudnionych
w niepublicznych przedszkolach i niepublicznych placówkach prowadzonych przez
kościelne osoby prawne.
§ 19
-
Do
zakresu zadań nauczyciela związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa
dzieciom
w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole należy:
- zapewnienie dzieciom stałej opieki gwarantującej dzieciom bezpieczeństwo podczas prowadzonych zajęć, pobytu na placu zabaw, w czasie wycieczek i spacerów;
-
przestrzeganie
ustaleń porządkowych dotyczących przemieszczania się dzieci
po Przedszkolu; -
zwracanie
uwagi na okoliczności nasuwające możliwość nieszczęśliwego
wypadku,
w tym podczas przebywania dzieci na zewnątrz budynku. - Nauczycielowi nie wolno pozostawić dzieci bez opieki innego nauczyciela lub pomocy wychowawczej.
§ 20
Do zakresu zadań nauczyciela w zakresie współdziałania z rodzicami należy:
-
systematyczne
informowanie rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących
realizowanych w Przedszkolu; -
zapoznawanie
rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego
i włączanie ich do kształtowania u dziecka określonych w tej podstawie wiadomości
i umiejętności; -
informowanie
rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączanie
ich
do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie one
natrafiają; - zachęcanie rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola poprzez:
- wspólne organizowanie wydarzeń, w których biorą udział dzieci,
- pomoc w organizowaniu wycieczek, wyjść do teatru;
-
informowanie
rodziców o zachowaniu dziecka w Przedszkolu i grupie rówieśniczej
oraz o jego rozwoju; - organizowanie spotkań z rodzicami.
§ 21
- Do zakresu zadań nauczyciela w zakresie planowania i prowadzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej należy:
- przedstawianie Dyrektorowi programu wychowania przedszkolnego;
-
tworzenie
planów miesięcznych pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz ich
realizowanie w zależności od możliwości i zainteresowań dzieci, z uwzględnieniem pracy z całą grupą, z małymi zespołami i pracy indywidualnej; -
planowanie
i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie
z obowiązującym programem oraz odpowiedzialność za jej jakość; -
prowadzenie
dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej
i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami; - wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;
- stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
-
dbanie
o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy dydaktycznych oraz troska
o estetykę pomieszczeń; -
inicjowanie
i organizowanie uroczystości religijnych oraz imprez o charakterze
dydaktycznym, wychowawczym, kulturowym lub rekreacyjno-sportowym; - współdziałanie z rodzicami w zakresie realizacji zadań wychowawczych Przedszkola;
- utrzymywanie stałych kontaktów z rodzicami dzieci oddziału.
- Nauczyciel jest odpowiedzialny z jakość realizacji zadań, o których mowa w ust. 1.
§ 22
- Nauczyciel jest obowiązany do prowadzenia obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci.
- Nauczyciel dokumentuje obserwacje pedagogiczne w „Arkuszu obserwacji dziecka”.
-
Arkusz
obserwacji dziecka stanowi podstawę do sporządzenia przez
nauczyciela
„Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej” w roku
poprzedzającym rozpoczęcie nauki w klasie pierwszej. Informację tą nauczyciel przekazuje rodzicom do końca kwietnia.
§ 23
-
Obowiązkiem
nauczycieli jest stała formacja umysłu i ducha, poszerzenie wiedzy
zawodowej i doskonalenie umiejętności wychowawczych. -
Realizując
obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nauczyciel uzgadnia własny
rozwój
zawodowy z charakterem i zadaniami statutowymi katolickiego Przedszkola.
§ 24
-
W
Przedszkolu są zatrudnieni pracownicy administracji i obsługi,
którzy przyczyniają się do właściwego funkcjonowania
Przedszkola poprzez codzienną, sumienną pracę w trosce
o dobro dziecka. - W skład personelu administracyjno-obsługowego wchodzą:
- kucharka;
- pomoc kucharki;
-
Podstawowym
zadaniem personelu administracyjno-obsługowego jest zapewnienie
bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole
oraz odpowiedzialność za sprawne działania Przedszkola, jako instytucji publicznej,
utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości. -
Szczegółowy
zakres obowiązków tych pracowników ustala Dyrektor Przedszkola
w przydziale czynności. - W Przedszkolu mogą być tworzone stanowiska wielofunkcyjne.
Rozdział 6
Dzieci Przedszkola
§ 25
- Dziecko ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczego i dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
-
wychowania
w duchu wartości chrześcijańskich i wychowania religijnego,
przy zachowaniu szacunku dla dzieci pochodzących z odmiennych warunków
wychowawczych w rodzinie; - akceptacji takim, jakim jest;
- zapewnienia higieny pracy umysłowej;
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej;
- ochrony i poszanowania godności osobistej;
- partnerskiej rozmowy na każdy temat;
- spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;
- indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju;
- aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania w tym pomocy;
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
-
doświadczenia
konsekwencji własnego zachowania, ograniczonego względami
bezpieczeństwa i dobra dziecka; -
różnorodnego
działania, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym
otoczenia; - szacunku dla jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania;
- odpoczynku;
- aktywnego kształtowania własnej osobowości;
- otrzymywania pomocy dorosłych;
- zdrowego żywienia.
- Do obowiązków dziecka należy:
- uczenie się reguł współżycia w grupie;
-
wykonywanie
czynności samoobsługowych i porządkowych na miarę swoich
możliwości; - podporządkowanie się poleceniom nauczyciela;
- przestrzeganie zasad ustalonych w Przedszkolu, szczególnie zasady bezpieczeństwa;
- szanowanie wspólnej własności;
- szanowanie wytworów innych dzieci;
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny osobistej.
- Dyrektor może skreślić dziecko z listy dzieci w przypadku:
-
rodzice
zalegają z opłatą za trzy miesiące korzystania z opieki
przedszkolnej pomimo pisemnego wezwania do zapłaty z zakreśleniem
dodatkowego terminu uiszczenia
zaległości; - ujawnienia deficytów rozwojowych, uniemożliwiających włączenie dziecka do grupy dziecięcej;
-
stwierdzenie
u dziecka choroby psychicznej, na skutek której istnieje poważne
zagrożenie dla zdrowia i życia innych dzieci; -
sprawdzonego
braku predyspozycji zdrowotnych niezbędnych do prawidłowego
rozwoju w warunkach przedszkolnych ze względu na dobro samego wychowanka,
jak i dobra i bezpieczeństwa innych dzieci; -
po
uzyskaniu opinii specjalistycznej, stwierdzającej, że dziecko nie
może przebywać
w grupie dzieci zdrowych w oddziale ogólnodostępnym; -
pomimo
zastosowanych środków wychowawczych zachowanie dziecka stanowi
zagrożenie dla bezpieczeństwa lub zdrowia jego samego bądź innych dzieci; -
nastąpi
brak współpracy pomiędzy personelem dydaktycznym a rodzicami w
kwestii rozwiązywania problemów powstałych w procesie edukacji i
wychowania dziecka
i/lub innych wychowanków Przedszkola; -
rodzice
działają na szkodę Przedszkola, co ma wpływ na nieprawidłowe
relacje
pomiędzy Przedszkolem i rodzicami, a także przekłada się na nieprawidłową realizację zadań opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych wobec dziecka; - dziecko nie uczestniczy w zajęciach organizowanych przez Przedszkole ponad miesiąc bez usprawiedliwienia;
- nieprzestrzeganie przez rodziców niniejszego statutu.
- Skreślenie dziecka z listy dzieci uczęszczających do Przedszkola następuje na podstawie pisemnej decyzji Dyrektora.
-
Od
decyzji o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do
Przedszkola służy
odwołanie do Podkarpackiego Kuratora Oświaty. Odwołanie składa się w ciągu 14 dni
od daty doręczenia decyzji za pośrednictwem Dyrektora.
§ 26
-
Współdziałanie
z rodzicami ma na celu stworzenie warunków do jak najlepszego,
wszechstronnego rozwoju dzieci, wzajemnego wpierania w procesie wychowania
i realizacji celów i zadań Przedszkola. Współdziałanie opiera się na wzajemnym zaufaniu
i szacunku. - Rodzice mają prawo do:
- uznania ich prymatu jako pierwszych nauczycieli swoich dzieci;
- uzyskania rzetelnej informacji na temat zachowania i rozwoju swojego dziecka;
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;
- znajomości realizowanego w Przedszkolu programu wychowania przedszkolnego;
- ochrony danych osobowych;
-
wyrażania
i przekazywania nauczycielowi, Dyrektorowi oraz Osobie prowadzącej
oraz Organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny wniosków i opinii na temat pracy
Przedszkola; - wnioskowania i wyboru zajęć dodatkowych oferowanych przez Przedszkole.
3. Rodzice obowiązani są do:
- przestrzegania niniejszego statutu;
- regularnego kontaktowania się z nauczycielem;
- terminowego uiszczania odpłatności za pobyt dziecka w Przedszkolu;
- informowania o przyczynach nieobecności dziecka w Przedszkolu, w tym niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
- zaopatrzenia dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce;
- przyprowadzania wyłącznie zdrowego dziecka do Przedszkola bez objawów nieżytu dróg oddechowych (katar, kaszel);
- natychmiastowego odbioru dziecka z Przedszkola w przypadku nagle pojawiającej się infekcji;
-
przyprowadzania
i odbierania dziecka z Przedszkola, zgodnie z § 16 przez osobę
zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo; - respektowania czasu pracy Przedszkola;
- informowania na bieżąco o zmianie miejsca zamieszkania, numerach kontaktowych itp.;
- angażowania się w życie Przedszkola;
- spełniania innych obowiązków wynikających z uregulowań wewnętrznych Przedszkola.
4.
Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania
przedszkolnego są
obowiązani do:
- zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia;
-
usprawiedliwiania
każdorazowej nieobecności dziecka w Przedszkolu ustnie,
a w przypadku dłuższej nieobecności pisemnie. -
W celu zapewnieniu dziecku
podczas pobytu w Przedszkolu odpowiedniej opieki,
odżywiania oraz metod opiekuńczo-wychowawczych rodzic dziecka przekazuje
Dyrektorowi uznane przez niego za istotne dane o stanie zdrowia, stosowanej diecie
i rozwoju psychofizycznym dziecka.
§ 27
-
Rodzice
i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu
skutecznego
oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego
rozwoju. - Formy współpracy Przedszkola z rodzicami:
- zebrania z rodzicami;
- konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielami i specjalistami;
- zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci i ich rodziców;
- kącik dla rodziców;
- biblioteczka dla rodziców;
- strona internetowa Przedszkola;
- imprezy i uroczystości przedszkolne;
- wspólna Msza święta;
- spotkania formacyjne;
- rekolekcje;
- warsztaty.
Rozdział 7
Przyjmowanie dzieci do przedszkola
§ 28
-
Do
Przedszkola mogą uczęszczać dzieci od początku roku szkolnego
w roku
kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku
kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat. - W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
§ 29
- Zapisy dzieci do naszego przedszkola odbywają się od 1 do 30 stycznia każdego roku.
- Informacja o rekrutacji dzieci do Przedszkola podawana jest na tablicy ogłoszeń w jego siedzibie oraz na stronie internetowej Przedszkola.
- Zgłoszenie dziecka do Przedszkola jest wyrazem akceptacji rodziców systemu wychowania i koncepcji pracy Przedszkola.
- Przyjmuje się zasadę rekrutacji dziecka do Przedszkola na cały etap edukacji przedszkolnej. W kolejnych latach rodzice dziecka jedynie potwierdzają wolę kontynuacji korzystania
z wychowania w Przedszkolu. - Podstawą zgłoszenia dziecka do Przedszkola jest ,,Karta zgłoszenia dziecka”.
- Przyjęcia dzieci do Przedszkola dokonuje Dyrektor.
- Po zakończeniu rekrutacji Dyrektor informuje rodziców o jej wyniku najpóźniej do 15 marca.
- Pierwszeństwo w przyjęciu do Przedszkola mają: rodzeństwo dzieci; dzieci z rodzin ubogich i wielodzietnych; dzieci rodziców szukających wsparcia i pomocy w religijnym wychowaniu dzieci.
- Jeżeli są wolne miejsca, dzieci do Przedszkola przyjmowane są w ciągu całego roku szkolnego.
- Dokumentację przyjęć dzieci przechowuje się w dokumentach Przedszkola.
Rozdział 8
Postanowienia końcowe
§ 30
- Zasady organizacji i funkcjonowania Przedszkola nieregulowane niniejszym Statutem określają wewnętrzne regulaminy i zarządzenia.
-
Dokumenty,
o których mowa w ust. 1, nie mogą być sprzeczne z postanowieniami
niniejszego Statutu.
§ 31
-
Statut
obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności
przedszkolnej:
rodziców, nauczycieli, pracowników obsługi i administracji. - Statut Przedszkola uchwala i wprowadza w nim zmiany Osoba prowadząca.
- Zmiany i uzupełnienia skutkują każdorazowo tekstem jednolitym.
-
Statut
podaje się do publicznej wiadomości przez umieszczenie jego treści
na stronie
internetowej Przedszkola i w kąciku dla rodziców.
§ 32
-
Środki
na działalność Przedszkola pochodzą z budżetu Miasta i Gminy
Jedlicze i wpłat
rodziców przy zachowaniu obowiązujących przepisów prawa. -
Dotacja,
przekazywana na konto Przedszkola, podlega rozliczeniu wobec organu
dotującego. -
Prowadzenie
Przedszkola nie podlega przepisom o działalności gospodarczej.
Stanowi
statutową, niegospodarczą działalność Zgromadzenia Sióstr Świętego Michała
Archanioła.
§ 33
Statut wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2017 roku.
Z tym dniem traci moc statut z dnia 1 września 2015 roku.